Samenwerking en inspiratie tijdens de Burgerschapsweek
25/10/23 13:27
“Week vol samenwerking en inspiratie met Stichting Present en M25 bij de Burgerschapsweek"
In de week van 10 t/m 13 oktober, sloegen 32 gedreven leerlingen van het Driestar College in Leiden de handen ineen om zich maatschappelijk in te zetten tijdens de Burgerschapsweek. Deze groep bestond uit enthousiaste 4de klassers van het vmbo-t. Hun bijdrage was van onschatbare waarde!
De activiteiten die deze leerlingen ondernamen waren gevarieerd, zoals het opknappen van tuinen, assisteren bij verhuizingen of meehelpen in huis, maar ook het luisteren naar persoonlijke verhalen van mensen die psychische problemen hadden doorgemaakt, het spelen van spelletjes met vluchtelingen in het AZC en nog zoveel meer. Het was een week die bol stond van waardevolle ontmoetingen, nieuwe verbindingen en het verlaten van hun comfortzones.
Een bijzonder hoogtepunt van de week was de samenwerking met het Zelfregiecentrum op de eerste dag. Hier werden de leerlingen ondergedompeld in het indrukwekkende levensverhaal van een 'Stemmenhoorder'. De spreker deelde moedig zijn zware jeugdtrauma's, die zich tot op de dag van vandaag uiten in hoorbare stemmen in zijn hoofd. Deze stemmen brachten doorgaans negatieve boodschappen over, en de leerlingen werden diep geraakt door zijn openhartigheid. Ze realiseerden zich dat iedereen zijn of haar strijd heeft, en dat we als medemensen begripvol en empathisch met elkaars problemen moeten omgaan. Het was bijzonder inspirerend om te zien dat de spreker zijn eigen ervaringen nu inzet om anderen te helpen.
In de middag gingen de leerlingen op stadswandeling op deze Dag van de Daklozen. De rondleiding en de verhalen van twee ervaringsdeskundigen zijn ook erg indrukwekkend. De leerlingen horen verhalen over hoe het leven als dakloze is en hoe het is om bij de daklozenopvang de Binnenvest te verblijven. Als ervaringsdeskundigen vertelden zij hun persoonlijke verhaal over het leven op straat van mensen die thuis- of dakloos zijn. Als wijze les hebben de leerlingen geleerd hoe fijn een luisterend oor is. Zoals bijvoorbeeld bij een stichting als Lumen Hollands Rijnland, waar mensen worden ontvangen voor een goed gesprek en een kop thee of koffie.
Op de tweede dag mochten de leerlingen zelf met hun ‘handen uit de mouwen’ langs bij huizen die wel een opknapbeurt konden gebruiken. Zo ging een groep bij een mevrouw langs die haar huisje wil opknappen. “Wel echt gezellig hoor, zoveel jongelui over de vloer.” Leerlingen hielpen met het afhalen van het behang bij mevrouw. In een mum van tijd was het grootste deel er al af! Bij een andere meneer stond de tuin zo vol en dat hij er geeneens door kon met zijn rolstoel. Door het werk van de leerlingen kon hij eindelijk weer een weg vinden door de rommel.
Op de derde dag hield Tadese zijn persoonlijke vluchtelingenverhaal vanuit Vluchtelingenwerk Nederland. Hij begon zijn verhaal met een glimlach en liet jeugdfoto’s zien. "Dit is mijn thuisland, Eritrea," zei hij en vertelde over zijn warme familie en cultuur, die je overal met je meedraagt. Hij vertelde over zijn politieke strijd voor een vrij Eritrea en hoe hij werd gearresteerd en gemarteld vanwege zijn overtuigingen. "Het was een moeilijke periode in mijn leven, maar het gaf me de kracht om verder te gaan. Ik kon niet in Eritrea blijven, dus ik moest vluchten." Leerlingen werden daar stil van en ze kregen ook een inkijkje wat het is om te integreren in de Nederlandse samenleving.
’s Middags fietsten de leerlingen met z’n allen naar het AZC Leiden om daar spelletjes te spelen met mensen die daar wonen. Van jong tot oud, iedereen deed mee. Het was een gezellige middag en de bewoners hadden het erg naar hun zin! Ook vonden we het bijzonder dat ondanks dat je elkaars taal niet spreekt toch met elkaar kan lachen en het leuk kunt hebben.
Op de laatste dag werden de laatste klusjes nog gedaan en gezamenlijk gereflecteerd en de dagen nabesproken. Het was een leerzame week vol aandacht voor en met elkaar.
In de week van 10 t/m 13 oktober, sloegen 32 gedreven leerlingen van het Driestar College in Leiden de handen ineen om zich maatschappelijk in te zetten tijdens de Burgerschapsweek. Deze groep bestond uit enthousiaste 4de klassers van het vmbo-t. Hun bijdrage was van onschatbare waarde!

De activiteiten die deze leerlingen ondernamen waren gevarieerd, zoals het opknappen van tuinen, assisteren bij verhuizingen of meehelpen in huis, maar ook het luisteren naar persoonlijke verhalen van mensen die psychische problemen hadden doorgemaakt, het spelen van spelletjes met vluchtelingen in het AZC en nog zoveel meer. Het was een week die bol stond van waardevolle ontmoetingen, nieuwe verbindingen en het verlaten van hun comfortzones.
Een bijzonder hoogtepunt van de week was de samenwerking met het Zelfregiecentrum op de eerste dag. Hier werden de leerlingen ondergedompeld in het indrukwekkende levensverhaal van een 'Stemmenhoorder'. De spreker deelde moedig zijn zware jeugdtrauma's, die zich tot op de dag van vandaag uiten in hoorbare stemmen in zijn hoofd. Deze stemmen brachten doorgaans negatieve boodschappen over, en de leerlingen werden diep geraakt door zijn openhartigheid. Ze realiseerden zich dat iedereen zijn of haar strijd heeft, en dat we als medemensen begripvol en empathisch met elkaars problemen moeten omgaan. Het was bijzonder inspirerend om te zien dat de spreker zijn eigen ervaringen nu inzet om anderen te helpen.
In de middag gingen de leerlingen op stadswandeling op deze Dag van de Daklozen. De rondleiding en de verhalen van twee ervaringsdeskundigen zijn ook erg indrukwekkend. De leerlingen horen verhalen over hoe het leven als dakloze is en hoe het is om bij de daklozenopvang de Binnenvest te verblijven. Als ervaringsdeskundigen vertelden zij hun persoonlijke verhaal over het leven op straat van mensen die thuis- of dakloos zijn. Als wijze les hebben de leerlingen geleerd hoe fijn een luisterend oor is. Zoals bijvoorbeeld bij een stichting als Lumen Hollands Rijnland, waar mensen worden ontvangen voor een goed gesprek en een kop thee of koffie.

Op de tweede dag mochten de leerlingen zelf met hun ‘handen uit de mouwen’ langs bij huizen die wel een opknapbeurt konden gebruiken. Zo ging een groep bij een mevrouw langs die haar huisje wil opknappen. “Wel echt gezellig hoor, zoveel jongelui over de vloer.” Leerlingen hielpen met het afhalen van het behang bij mevrouw. In een mum van tijd was het grootste deel er al af! Bij een andere meneer stond de tuin zo vol en dat hij er geeneens door kon met zijn rolstoel. Door het werk van de leerlingen kon hij eindelijk weer een weg vinden door de rommel.

Op de derde dag hield Tadese zijn persoonlijke vluchtelingenverhaal vanuit Vluchtelingenwerk Nederland. Hij begon zijn verhaal met een glimlach en liet jeugdfoto’s zien. "Dit is mijn thuisland, Eritrea," zei hij en vertelde over zijn warme familie en cultuur, die je overal met je meedraagt. Hij vertelde over zijn politieke strijd voor een vrij Eritrea en hoe hij werd gearresteerd en gemarteld vanwege zijn overtuigingen. "Het was een moeilijke periode in mijn leven, maar het gaf me de kracht om verder te gaan. Ik kon niet in Eritrea blijven, dus ik moest vluchten." Leerlingen werden daar stil van en ze kregen ook een inkijkje wat het is om te integreren in de Nederlandse samenleving.

’s Middags fietsten de leerlingen met z’n allen naar het AZC Leiden om daar spelletjes te spelen met mensen die daar wonen. Van jong tot oud, iedereen deed mee. Het was een gezellige middag en de bewoners hadden het erg naar hun zin! Ook vonden we het bijzonder dat ondanks dat je elkaars taal niet spreekt toch met elkaar kan lachen en het leuk kunt hebben.

Op de laatste dag werden de laatste klusjes nog gedaan en gezamenlijk gereflecteerd en de dagen nabesproken. Het was een leerzame week vol aandacht voor en met elkaar.
Alle trossen los!
12/07/23 15:22
M25 leerlingen uit de 5e klas van het Stedelijk Gymnasium Leiden gingen uit varen met de Leidse dak- en thuislozen. Met de zon in ons rug vaarden we met 74 man richting de Kagerplassen. Velen hadden er al lang naar uit gezien: Het was weer tijd voor de jaarlijkse boottocht met het Straatpastoraat Leiden en M25 Leiden!

De M25 leerlingen hadden de boot ruimschoots versierd in het thema country & western. Met ieder een cowboyhoed op, werden de gasten verwelkomt op de boot van Rederij van Hulst. Aan boord was het een weerzien van bekende gezichten, mensen gaven elkaar een high-five. Na ontvangst met koffie en taart was er genoeg eten en drinken met een hartige lunch en tijd om wat te ontspannen en elkaar echt te ontmoeten.

Eén groepje mannen zat uitgebreid te praten op het dek, over hoe hun dag was en over hun kinderen. Opeens zegt een van de mannen: ‘eigenlijk moeten we helemaal niet zitten te praten. We moeten gewoon stil zijn en van het uitzicht genieten.’ Dat doen de mannen. Enkele minuten kijken ze om zich heen naar het water, de zon en het mooie natuurlandschap dat we vanaf de boot kunnen zien. Een klein moment van stilte in een drukke wereld.
Op de boot wordt veel gekletst, gezongen en gelachen. 'Ik kan hier echt even alles vergeten’ zegt eén van de deelneemsters terwijl ze uit het raam kijkt. ‘Ik heb de laatste tijd heel veel meegemaakt, maar hier kan ik dat even vergeten. Ik laat gewoon al mijn zorgen even met het water meedrijven en kan het loslaten.’
Na een boottocht van drie uur bereiken we weer de Haven van Leiden.
‘Het was allemaal geweldig!" Roept een vrouw als ze van de boot afloopt. "Het eten was lekker, de omgeving mooi, we hadden prachtig weer, het was gezellig. Alles was geweldig!’ De gasten vonden de dag zeer geslaagd en verlieten de boot met een lach op hun gezicht. De leerlingen hebben met deze projectdag een beter beeld gekregen van de groep dak- en thuislozen. ‘Vaak wordt deze groep slecht geportretteerd maar op de boot heb ik ontdekt dat zij hele aardige mensen zijn en erg vriendelijk naar elkaar, aldus een enthousiaste M25-leerling.’
Met dank voor de organisatie van de leerlingen: Nynke Douma, Kick Silverentand, Karrar Jaafar Shermin Damideh, Daphne van Doesum en Thijmen van der Helm.
Veel dank voor de financiële bijdragen van de Leidsche Maatschappij van Weldadigheid, Stichting Dioraphte, de Gemeente Leiden, het Druckerfonds en het Staalwijkfonds voor een middag met vele bijzondere interacties en lekker uitwaaien op het water!


De M25 leerlingen hadden de boot ruimschoots versierd in het thema country & western. Met ieder een cowboyhoed op, werden de gasten verwelkomt op de boot van Rederij van Hulst. Aan boord was het een weerzien van bekende gezichten, mensen gaven elkaar een high-five. Na ontvangst met koffie en taart was er genoeg eten en drinken met een hartige lunch en tijd om wat te ontspannen en elkaar echt te ontmoeten.

Eén groepje mannen zat uitgebreid te praten op het dek, over hoe hun dag was en over hun kinderen. Opeens zegt een van de mannen: ‘eigenlijk moeten we helemaal niet zitten te praten. We moeten gewoon stil zijn en van het uitzicht genieten.’ Dat doen de mannen. Enkele minuten kijken ze om zich heen naar het water, de zon en het mooie natuurlandschap dat we vanaf de boot kunnen zien. Een klein moment van stilte in een drukke wereld.
Op de boot wordt veel gekletst, gezongen en gelachen. 'Ik kan hier echt even alles vergeten’ zegt eén van de deelneemsters terwijl ze uit het raam kijkt. ‘Ik heb de laatste tijd heel veel meegemaakt, maar hier kan ik dat even vergeten. Ik laat gewoon al mijn zorgen even met het water meedrijven en kan het loslaten.’
Na een boottocht van drie uur bereiken we weer de Haven van Leiden.
‘Het was allemaal geweldig!" Roept een vrouw als ze van de boot afloopt. "Het eten was lekker, de omgeving mooi, we hadden prachtig weer, het was gezellig. Alles was geweldig!’ De gasten vonden de dag zeer geslaagd en verlieten de boot met een lach op hun gezicht. De leerlingen hebben met deze projectdag een beter beeld gekregen van de groep dak- en thuislozen. ‘Vaak wordt deze groep slecht geportretteerd maar op de boot heb ik ontdekt dat zij hele aardige mensen zijn en erg vriendelijk naar elkaar, aldus een enthousiaste M25-leerling.’
Met dank voor de organisatie van de leerlingen: Nynke Douma, Kick Silverentand, Karrar Jaafar Shermin Damideh, Daphne van Doesum en Thijmen van der Helm.
Veel dank voor de financiële bijdragen van de Leidsche Maatschappij van Weldadigheid, Stichting Dioraphte, de Gemeente Leiden, het Druckerfonds en het Staalwijkfonds voor een middag met vele bijzondere interacties en lekker uitwaaien op het water!

Binnenspeeltuin, frietjes en slush puppy
14/06/23 10:18
Kinderen met een kansarme achtergrond hebben niet altijd de mogelijkheid om weg te gaan met het gezin. Voor deze doelgroep hebben zeven 5de-klassers van het Stedelijk Gymnasium Leiden op tweede Pinksterdag een M25-dag in de BubbelJungle voor 15 kinderen georganiseerd. Het werd een gezellige en onvergetelijke speelmiddag met diverse activiteiten en heel veel plezier.

M25-leerlingen hebben de kinderen welkom geheten en naar de tafels begeleidt waar limonade en wat lekkers klaar stond. Als er iets aan de hand was, konden zij naar deze tafels terugkeren. Daarna werden de kinderen vrijgelaten om te spelen. In de binnenspeeltuin en op de trampolines hebben de kinderen heerlijk kunnen spelen en springen. Ze kwamen vermoeid terug naar de tafels toen er frietjes voor ze klaar stonden.
Een extra mooie verrassing was dat de eigenaar van de BubbelJungle naar de leerlingen kwam toe om te vertellen dat alle kinderen (naast extra lasergamen) ook een gratis slush puppy en gratis mochten Golf in the Dark midgetgolfen. Dat was erg aardig!
Toen de frietjes op waren, werd de groep in tweeën gesplitst, om te lasergamen. Terwijl de ene groep stond te lasergamen kon de andere groep de pinguïnrace doen. Dit vonden ze ook erg leuk want daar waren prijzen te winnen zoals weer een leuke terugkomdag naar de BubbelJungle .
Ook al was het midgetgolfen voor de kinderen nieuw, ze kregen het al snel onder de knie en gingen onderling de strijd met elkaar aan. En zo werden vriendschappen gesloten tussen oudere en jongere kinderen. Je bent een ‘echte vriend’ werd gezegd door de kinderen aan de leerlingen.
Bij het afscheid werden daarom stevige knuffels gegeven en een kleinigheidje meegegeven voor thuis. Hét recept voor een supergezellige middag!
Samen met de Speelgoedbank, Voedselbank Leiden, JES Rijnland en leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden zorgde iedereen voor een onvergetelijke dag voor de kinderen, mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Fonds Sint Maarten.


M25-leerlingen hebben de kinderen welkom geheten en naar de tafels begeleidt waar limonade en wat lekkers klaar stond. Als er iets aan de hand was, konden zij naar deze tafels terugkeren. Daarna werden de kinderen vrijgelaten om te spelen. In de binnenspeeltuin en op de trampolines hebben de kinderen heerlijk kunnen spelen en springen. Ze kwamen vermoeid terug naar de tafels toen er frietjes voor ze klaar stonden.
Een extra mooie verrassing was dat de eigenaar van de BubbelJungle naar de leerlingen kwam toe om te vertellen dat alle kinderen (naast extra lasergamen) ook een gratis slush puppy en gratis mochten Golf in the Dark midgetgolfen. Dat was erg aardig!
Toen de frietjes op waren, werd de groep in tweeën gesplitst, om te lasergamen. Terwijl de ene groep stond te lasergamen kon de andere groep de pinguïnrace doen. Dit vonden ze ook erg leuk want daar waren prijzen te winnen zoals weer een leuke terugkomdag naar de BubbelJungle .
Ook al was het midgetgolfen voor de kinderen nieuw, ze kregen het al snel onder de knie en gingen onderling de strijd met elkaar aan. En zo werden vriendschappen gesloten tussen oudere en jongere kinderen. Je bent een ‘echte vriend’ werd gezegd door de kinderen aan de leerlingen.
Bij het afscheid werden daarom stevige knuffels gegeven en een kleinigheidje meegegeven voor thuis. Hét recept voor een supergezellige middag!
Samen met de Speelgoedbank, Voedselbank Leiden, JES Rijnland en leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden zorgde iedereen voor een onvergetelijke dag voor de kinderen, mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Fonds Sint Maarten.

Diversiteit, inclusiviteit en flexibiliteit!
31/05/23 21:23
Voor het eerst is een M25-projectdag georganiseerd in het Engels! Dit was op dinsdag 23 mei 2023 met de HAVO 4e-klassers van het tweetalig onderwijs van het Rijnlands Lyceum Oegstgeest en hun uitwisselingsmaatjes uit Mumbai, India. Het programma stond volledig in het teken van verbinding en diversiteit.
De ochtend begon met een kennismaking met Diaconaal Centrum De Bakkerij en M25 Leiden: een christelijk praatje in het hart van de Al Hijra moskee voor een gemêleerde groep katholieken, atheïsten, agnosten, ietsisten, hindoes en moslims! De leerlingen kregen vervolgens een voorlichting over de Islam en een rondleiding door bevlogen vrijwilligers van de moskee. Schoenen werden uitgedaan in de gebedsruimte en zij mochten vragen stellen over het geloof. Zo kregen de leerlingen meer inzicht over de achtergrond van de Islam.
Handen uit de mouwen!
In de middag was het ‘handen uit de mouwen steken’ en werden de leerlingen in vier groepen verdeeld. Voor de eerste activiteit was een Meet&Greet georganiseerd met een ervaringsdeskundige van het Zelfregiecentrum, een man die stemmen hoort in zijn hoofd. Bij @ease mochten de leerlingen deelnemen aan ‘een workshop mentale gezondheid van jongeren’. Met vluchtelingen van het Asielzoekerscentrum aan de Haagse Schouwweg speelde het derde groepje spelletjes. Ondanks dat ze elkaar niet helemaal konden verstaan, zeiden de leerlingen ‘dat de taal van het spelen universeel is’ en op die manier begrepen ze elkaar. Helaas bleek de ervaringsdeskundige van maatschappelijke opvang De Binnenvest ziek. Maar het diaconaal team is gelukkig flexibel en kan steunen op een fijn netwerk, waardoor op tijd een mooi vervangend programma kon worden afgesproken. En zo liep het laatste groepje die middag mee in de schoenen van een vluchteling uit Eritrea en kreeg het toch nog een inkijkje in het leven van een ex-dakloze.
Een TOP-M25-dag!
Het was een culturele dag met vele ontmoetingen. Deze nieuwe ervaringen werden dan ook uitbundig uitgewisseld tussen de leerlingen onderling. Met dank aan een grote groep van hulpouders en leerkrachten was het weer een TOP-M25-dag!

De ochtend begon met een kennismaking met Diaconaal Centrum De Bakkerij en M25 Leiden: een christelijk praatje in het hart van de Al Hijra moskee voor een gemêleerde groep katholieken, atheïsten, agnosten, ietsisten, hindoes en moslims! De leerlingen kregen vervolgens een voorlichting over de Islam en een rondleiding door bevlogen vrijwilligers van de moskee. Schoenen werden uitgedaan in de gebedsruimte en zij mochten vragen stellen over het geloof. Zo kregen de leerlingen meer inzicht over de achtergrond van de Islam.
Handen uit de mouwen!
In de middag was het ‘handen uit de mouwen steken’ en werden de leerlingen in vier groepen verdeeld. Voor de eerste activiteit was een Meet&Greet georganiseerd met een ervaringsdeskundige van het Zelfregiecentrum, een man die stemmen hoort in zijn hoofd. Bij @ease mochten de leerlingen deelnemen aan ‘een workshop mentale gezondheid van jongeren’. Met vluchtelingen van het Asielzoekerscentrum aan de Haagse Schouwweg speelde het derde groepje spelletjes. Ondanks dat ze elkaar niet helemaal konden verstaan, zeiden de leerlingen ‘dat de taal van het spelen universeel is’ en op die manier begrepen ze elkaar. Helaas bleek de ervaringsdeskundige van maatschappelijke opvang De Binnenvest ziek. Maar het diaconaal team is gelukkig flexibel en kan steunen op een fijn netwerk, waardoor op tijd een mooi vervangend programma kon worden afgesproken. En zo liep het laatste groepje die middag mee in de schoenen van een vluchteling uit Eritrea en kreeg het toch nog een inkijkje in het leven van een ex-dakloze.
Een TOP-M25-dag!
Het was een culturele dag met vele ontmoetingen. Deze nieuwe ervaringen werden dan ook uitbundig uitgewisseld tussen de leerlingen onderling. Met dank aan een grote groep van hulpouders en leerkrachten was het weer een TOP-M25-dag!
Spelletjesdag Oekraïne opvang
17/05/23 13:30
Afgelopen dinsdag 25 april 2023 was het even feest voor de kinderen van de gemeentelijke Oekraïne-opvang aan de Schipholweg. Daar konden de kinderen van zowel dit noodopvangcentrum als van andere Oekraïense opvangcentra uit Leiden namelijk een middag lang hun energie kwijt.
Van één tot vijf 's middags stond er een grote stormbaan op de parkeerplaats waar iedereen op kon springen en rennen,werden er oud-Hollandse spelletjes zoals ezeltje prik en koekhappen gedaan, waren er koekjes, fruit en drinken in overvloed, werd er ijs geschept, geschminkt en waren er tafels vol materiaal om lekker te knutselen. De kinderen hadden duidelijk een leuke middag, we hebben heel veel blije gezichten gezien.
Deze spelletjesmiddag hebben wij georganiseerd met een groepje van zeven leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden (locatie Socrates) onder begeleiding van het jongerenproject M25 Leiden van Diaconaal Centrum De Bakkerij. Hiervoor hebben we meerdere meetings gehad met onze begeleiders van M25 om de dag voor te bereiden. We hebben een projectplan opgesteld, een begroting gemaakt, fondsen aangeschreven, we zijn langsgegaan op de locatie, hebben een poster gemaakt en uiteraard alles wat we nodig hadden gekocht en besteld. We vonden het heel leerzaam om eens bezig te zijn met begrotingen en financiën, en het was een goede ervaring om een keer te merken wat er allemaal aan organisatie nodig is voor een activiteit van deze schaal.

Op de dag zelf hebben wij net zo veel plezier gehad als de kinderen. De stormbaan was een gigantisch succes, en ondanks (of misschien door) de chaos was iedereen blij. Ondanks twee afwezigen hebben we er een mooie dag van weten te maken, met dank aan twee invallers stond er altijd als ergens hulp nodig was iemand klaar om bij te springen. We hebben druk geschminkt, ijs geschept, het eten en drinken verzorgd, met de kinderen en ouders gekletst (met wat hulp van Google Translate), ons best gedaan de stormbaan een beetje rustig en zo veilig mogelijk te houden, aan het eind gezorgd dat iedereen weer bij diens ouders terechtkwam en uiteraard de hele locatie weer opgeruimd. Kortom, het was een vermoeiende maar ontzettend leuke dag en het hele project een mooie ervaring.

Deze dag is mede mogelijk gemaakt door leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden.

Van één tot vijf 's middags stond er een grote stormbaan op de parkeerplaats waar iedereen op kon springen en rennen,werden er oud-Hollandse spelletjes zoals ezeltje prik en koekhappen gedaan, waren er koekjes, fruit en drinken in overvloed, werd er ijs geschept, geschminkt en waren er tafels vol materiaal om lekker te knutselen. De kinderen hadden duidelijk een leuke middag, we hebben heel veel blije gezichten gezien.
Deze spelletjesmiddag hebben wij georganiseerd met een groepje van zeven leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden (locatie Socrates) onder begeleiding van het jongerenproject M25 Leiden van Diaconaal Centrum De Bakkerij. Hiervoor hebben we meerdere meetings gehad met onze begeleiders van M25 om de dag voor te bereiden. We hebben een projectplan opgesteld, een begroting gemaakt, fondsen aangeschreven, we zijn langsgegaan op de locatie, hebben een poster gemaakt en uiteraard alles wat we nodig hadden gekocht en besteld. We vonden het heel leerzaam om eens bezig te zijn met begrotingen en financiën, en het was een goede ervaring om een keer te merken wat er allemaal aan organisatie nodig is voor een activiteit van deze schaal.

Op de dag zelf hebben wij net zo veel plezier gehad als de kinderen. De stormbaan was een gigantisch succes, en ondanks (of misschien door) de chaos was iedereen blij. Ondanks twee afwezigen hebben we er een mooie dag van weten te maken, met dank aan twee invallers stond er altijd als ergens hulp nodig was iemand klaar om bij te springen. We hebben druk geschminkt, ijs geschept, het eten en drinken verzorgd, met de kinderen en ouders gekletst (met wat hulp van Google Translate), ons best gedaan de stormbaan een beetje rustig en zo veilig mogelijk te houden, aan het eind gezorgd dat iedereen weer bij diens ouders terechtkwam en uiteraard de hele locatie weer opgeruimd. Kortom, het was een vermoeiende maar ontzettend leuke dag en het hele project een mooie ervaring.

Deze dag is mede mogelijk gemaakt door leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden.